Monday 15 August 2011

[Artikel] Jangan mudah mengata orang




Isu mengata orang ini memang dah jadi lumrah dah dalam kehidupan seharian kita. tipulah kalau kita cakap yang kita tak pernah mengata orang kan. hidup penuh dengan cabaran dan manusia yang sering melakukan kesilapan.


Apabila seseorang itu melakukan sesuatu kesilapan, seharusnya kita menghina dia, mengata dia dengan kata-kata yang tak elok atau menegur dengan cara baik? jika korang pilih menghina dan mengata bukan-bukan pada orang itu, bayangkan pula jika korang yang buat salah dan orang buat pekara yang sama pada korang, apa yang korang rasa?


kita tidak boleh menghukum seseorang itu dengan kata2 kesat kita. seharusnya kita menasihati agar orang itu memperbaiki kesilapan dia.


jika korang kata yang orang itu banyak mendatangkan masalah pada korang dan korang tak suka dia, jawapanya mudah sahaja. kalau dah tahu korang sakit hati dengan seseorang itu, better korang jauhkan diri daripada dia. tak ke aman hidup korang kan. dan jika korang rasa seseuatu yang akan korang lakukan itu akan mendatangkan masalah pada korang, jauhi dengan serta merta. adam yakin memang masalah yang remeh temeh ini tak akan berlaku.


so, menilai dan menghukum seseorang bukan dengan cara mengata dengan kata-kata yang kesat. seharusnya menegur dan menasihati dia agar tidak buat pekara yang menyakitkan hati tu. sekiranya ada masalah seeloknya luahkan pada orang yang boleh mendengar dan orang yang korang percaya. bukan dengan meluahkan pada facebook kerana dengan cara itu, masalah korang tidak akan  pernah selesai


renung2kan....


Post License @ adamfikri.com. [click to see license] kalau dah baca tu, ringan-ringankanlah tangan anda untuk like page ADAM ok..
Make Your Own Gifts Here

3 Comments:

  1. betul2... kita kena nasihat org bukan menuduh org. hihi...

    ReplyDelete
  2. kat mana2 pun, sifat mengata orang mmg sentiasa ada dalam diri manusia..

    ReplyDelete
  3. Memang dah lumrah manusia..sentiasa aje nak betul.

    ReplyDelete