Sunday 18 December 2011

29 Awang Hitam diberkas

KUALA LUMPUR - Aduan penduduk mengenai kebanjiran warga Afrika di kawasan Desa Aman Puri, Kepong di sini menarik perhatian pihak berkuasa apabila seramai 29 lelaki warganegara itu ditahan dalam satu operasi oleh Jabatan Imigresen malam kelmarin.




Operasi pada pukul 10 malam dengan kerjasama Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) itu menyerbu 50 buah rumah melibatkan lapan blok bangunan di kawasan tersebut.

Tindakan warga asing terbabit yang suka berkumpul dan membuat bising sebelum ini menimbulkan rasa kurang senang di kalangan penghuni pangsapuri tersebut.

Penolong Pengarah Penguatkuasa Jabatan Imigresen Kuala Lumpur, James Musa Singa berkata, dalam operasi selama empat jam itu, seramai 29 daripada 87 orang yang diperiksa telah ditahan kerana gagal menunjukkan sebarang dokumen pengenalan diri.

"Rata-rata mereka yang ditahan mendakwa masuk ke negara ini sebagai pelajar di pusat pengajian bahasa di beberapa buah kolej swasta di sini.

"Mereka mendakwa dokumen mereka disimpan oleh pihak pengurusan kolej bagi proses membuat kad pelajar," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Menurut James, pihaknya akan menjalankan siasatan lanjut berhubung dakwaan itu bagi memastikan status sebenar warga asing terbabit sebelum mengambil tindakan lanjut.

Dalam operasi sama, pihak Imigresen turut menyerbu sebuah pusat hiburan yang menjadi tarikan kumpulan warga Afrika terbabit.

Dalam serbuan itu, pasukan Imigresen telah menahan 13 warga asing yang terdiri daripada sembilan lelaki dan empat wanita warga Thai yang bekerja sebagai pelayan di kelab tersebut kerana tidak memiliki dokumen dan menyalah guna pas lawatan sosial.

"Kesemua warga asing terbabit ditahan sementara di lokap Imigresen di Jalan Duta," katanya yang memberitahu kes disiasat mengikut Seksyen 6(1)(c) Akta Imigresen 1959/63.

Dapatkan berita-berita terkini melalui facebook. Klik Like untuk ikuti update terkini Adamfikri.com
kongsikan artikel ini pada facebook dan twitter Make Your Own Gifts Here

0 Comments

Post a Comment