Thursday 18 August 2011

[Artikel] Simpan Teddy Bear umpama simpan berhala?


Terkejut tak dengan tajuk entry ni? haha.. adam bukan buat2 cerita taw. ni adam sendiri yang tanya pada ustaz adam dan dia terangkan dah secara detail. biar adam kongsikan pada korang tentang apa yang ustaz adam cakapkan..


korang ada teddy bear tak? mesti ada kan. kebanyakkan yang ada teddy bear tu adalah golongan perempuan. kalau lelaki ada teddy bear tu memang lain macam dah la tu. muka ganas je tapi ada teddy bear. tak ke pelik kan..


ok, back to topik, ustaz adam kat kolej cakap lah kan, jika kita ada simpan teddy bear, ianya umpama kita menyimpan berhala. korang tahukan apa hukumnya sembah berhala kan? haram right? so, kalau dah sembah pun haram inikan pula menyimpan kan? jika teddy bear yang kita simpan tetapi tiada budak kecil yang bermain dengan teddy bear itu, ia dikira haram..


satu lagi, tentang trofi2 yang kita menang dari tak kira apa jenis pertandingan pun,itu juga dikira haram selagi trofi itu menyerupai benda hidup (contoh gambar di bawah)
senang cakap, selagi sesuatu patung itu menyerupai benda hidup (ukiran berdasarkan benda bernyawa macam orang berlari, berenang dll) ia di kira haram untuk menyimpannya.


patung benda bukan hidup boleh disimpan seperti patung tumbuhan, pokok2 dan lain2..


sebenarnya korang boleh untuk simpan trofi dan teddy bear tersebut, tetapi korang kena cacatkan, contoh trofi yang korang dapat yang nampak ukiran manusia, korang cacatkan bagi nmpak ukiran ptung mati ( contoh cacatkan kepala trofi sebab manusia kalau tiada kepala akan mati). teddy bear pun sama.


adam pun terkejut bila di cakapkan pasal ini, tapi hukum tetap hukum. so, korang boleh rujuk kepada ustaz korang. sebarang kesilapan adam dalam entry ini sila la tegur...


 kongsikan pada yang lain (jangan lupa kreditkan ok) ^^
Post License @ adamfikri.com. [click to see license] kalau dah baca tu, ringan-ringankanlah tangan anda untuk like page ADAM ok..
Make Your Own Gifts Here

15 Comments:

  1. @diana itu adam tak pasti la..nanti adam tanya ustaz adam balik ^^

    ReplyDelete
  2. adam. takunye baca statement adam nih.. chuu ade 5 ketul teddy ni haa >.<

    ReplyDelete
  3. @Chuu Muqhlis hehehe..adam pun takut..tapi nak buat macam mana kan..

    ReplyDelete
  4. kenapae patung ikan tak kira sbg bende hidup

    ReplyDelete
  5. @Kumbang Jingga terima kasih sedara kerana tegur, adam tulis tak tengok nota yang adam salin. tq so much coz tegur..adam memang pelukan orang yang macam sedara ^^

    ReplyDelete
  6. kalau patung tu untuk permainan kanak2 x apa asal jangan simpan untuk display aje..

    ReplyDelete
  7. betul tu @Cik Kuntum . kalau budak2 ada main, benda tu x di kira sebagai haram

    ReplyDelete
  8. ye ke ? ade2 je :P (naseb mira bukan jenis suka collect2 patung heehe)

    ReplyDelete
  9. nk buang r tedy bear lau gni nasib baik ade 1 je :)

    ReplyDelete
  10. huhu, ada la satu (kecik je la). itu pun sebab kawan bagi masa birthday. Miss dh ckp ngan dia,miss x suka bear..Alih2 dibaginya. haisyhh, nk copy artikal ni boleh? Miss x ubah apa2 kandungan and akan kredit ke blog ni =)

    ReplyDelete
  11. sharing is caring @miss lyzeer . copy je..adam tak kisah... ^^.. bila minta izin, tuan blog dgn sng hati akan bagi punya...

    ReplyDelete
  12. tapi kan adam..miss x boleh copy la, hhuhu..x tahu kenapa.

    miss rasa miss akan olah sikit pasal benda ni and miss akan linkkan selebihnya ke blog adam

    ReplyDelete
  13. lupa plak... ada disable highlight coz dulu ada org suka copy & paste ... sory yerk..kalo nak adam send, bagi email je la k ^^ @miss lyzeer

    ReplyDelete
  14. azilron_success@yahoo.com

    thanks,harap info dapat memberi manfaat buat semua =)

    ReplyDelete