Tuesday 15 April 2014

10 Bandar Terbahaya Di Dunia


Bercuti ke Luar negara memang sangat mengujakan.Tambah-tambah bagi mereka yang pertama kali melancong ke luar negara. Tapi harus di ingat, bukan semua bandar di luar sana indah untuk kita lawati. Berikut admin akan  list kan senarai bandar yang berbahaya di dunia.

1. Barquisimeto, Venezuela


Walaupun mempunyai penduduk hanya lebih dari satu juga, boleh dikatakan hampir setiap hari akan berlaku pembunuhan di sini. Bandar ini merupakan Ibu Kota Wilayah dan mempunyai beberapa Universiti dan pusat pengajian tinggi yang lain. Walaupun menjadi destinasi perlancongan yang semakin maju, namun kebanyakkan pelancong mengelak untuk melancong ke kawasan ini.

2. Peshawar, Pakistan


Peshawar, Pakistan adalah satu lagi tempat yang berbahaya di dunia. Dengan puak pemberontak dan panglima perang berjuang untuk kekuasaan, Peshawar pastinya tidak selamat, terutama bagi warga asing. Walaupun bandar mempunyai mercu tanda yang menakjubkan dan taman-taman yang menakjubkan, Serangan disasarkan terhadap pasukan keselamatan dan pengeboman bunuh diri, membuatkan Peshawar salah satu bandar yang paling berbahaya di dunia untuk dilawati.

3. Sana’a, Yemen


Sebuah negara yang stabil dari segi politiknya, Yaman mempunyai masalahnya tersendiri. Ada khabar mengatakan yang, ibu kota, Sana'a, adalah merupakan salah satu tempat yang paling berbahaya di seluruh dunia. Walaupun selepas usaha terbaik sekutu Amerika Syarikat, bandar ini kekal sebagai destinasi yang berisiko tinggi. Mereka yang melancong di sana kebanyakkan gemar melawat Kota Lama, sebahagian daripada Sana'a penuh dengan bangunan yang direka indah dari masa yang lebih aman zaman dahulu. 

4. Acapulco, Mexico


Acapulco adalah destinasi pelancongan popular sekali pada hari ini, bagaimanapun, pantai yang menakjubkan ini hanya kelihatan segelintir pelancong sahaja. Kartel dadah adalah masalah di seluruh Mexico dan ia hanya semakin buruk sepanjang sedekad yang lalu. Bilangan besar mayat di sini adalah kejadian yang biasa berlaku di bandar pelabuhan ini, menjadikannya tempat yang tidak selamat untuk dituju.

5. Distrito Central, Honduras


.Sementara kebanyakkan bandar-bandar besar tiada yang kebal kepada aktiviti keganasan, Distrito Central telah melepasi jumlah jenayah dari bandar-bandar yang lain. Kawasan ini mempunyai kadar pembunuhan yang tinggi di seluruh dunia.

Bahaya yang timbul ini disebabkan kemiskinan melampau, kerajaannya yang korup dan makan rasuah dan mafia ganas yang berkuasa. Distrito Central adalah 3 bandar yang digabungkan kepada satu.

6. MaceiĆ³, Brazil


7. Mogadishu, Somalia


8. Nairobi, Kenya


9. Chihuahua, Mexico



10. Cali, Colombia



0 Comments

Post a Comment