Saturday 21 May 2011

Cipta Domain anda secara percuma

Oleh kerana ada pihak yang ingin tahu cara untuk buat domain jadi aku akan ceritakan. ilmu di kongsi tak kan rugi.. betul kan..

ok.. cara dia mungkin rumit sikit, so baca betul2 ok.
dan pemilihan domain itu yang kadang-kadang menjadi masalah. contohnya macam aku la.. pada mulanya nak letak "www.adam-updated.co.cc" . tapi tak boleh pula.. so korang kena pandai pilih lah yerk..



1. korang klik pada website ini, daftarkan dan buat satu akaun : www.co.cc

klik untuk view lebih besar




2. selepas korang dah daftarkan akaun korang, korang cari dan tekan butang "Getting a new domain" seperti di atas


3. korang akan di halakan ke ruangan yang mempunyai kotak untuk korang pilih domain korang (no.1). isikan alamat domain yang korang ingin kan (contoh : www.adamfikri.co.cc) dan tekan butang "Bulk check"(no.3) . kalau korang nak check url tu dah ada orang ambil ke belum just tekan butang "Check availability"(no.2)


4.korang akan di halakan pada kotak dimana korang kena taip kembali domain yang korang inginkan itu, selepas itu, isi ruangan kod yang disediakan dan tekan butang continue(seperti di atas) dan domain korang sudah pun dicipta.


P/s : hanya 2 domain sahaja yang boleh digunakan untuk yang free. kalau korang nak buat banyak2 alamat domain korang boleh beli.. murah sahaja..


so, itu cara untuk cipta domain. ini pula cara untuk gunakan domain itu pada blog anda.
untuk cara pemasangan url pada blog korang boleh rujuk DISINI


sebarang masalah atau korang masih tak paham cara nak gunakannya, just bagitahu sahaja , aku akan ciptakan 1 entry khas untuk korang bagi betul2 paham punya.. ^^.. jangan lupa follow aku taw..




0 Comments

Post a Comment