Thursday 24 November 2011

Tips tingkatkan keselamatan akaun FB anda


Seperti yang anda tahu, sekarang ini para hacker aktif untuk hack akaun facebook. mereka yang menjadi mangsa semestinya akan kecewa apabila akaun mereka di godam. selain itu juga, tidak kurang juga mereka yang aktif menggodam blog. keselematan akaun anda perlu diutamakan.. ikuti langkah dibawah

1. password
Kalau boleh gunakan gabungan Huruf, nombor dan symbol. sebagai contoh password yang boleh digunakan
12@haii-44, anda juga boleh menggunakan ayat untuk password anda. sebagai contoh "Sransct" singkatan untuk "saya rasa adam ni sangat comel tau"..

2. Elakkan daripada klik link merepek untuk mengelakkan anda daripada terkena phising. apa itu phising? anda boleh rujuk artikel ~> Tutorial Phishing.

3) gunakan Https (bukan semua website ada) . Normally social network memang ada benda ini. Untuk facebook, cara nak enablekan click account - account setting – tab security – enable..
secure browsing ini adalah untuk mengelakkan dari kene sniffing

4) sekiranya anda menggunakan wifi percuma di tempat awam, anda berisiko untuk di sniffing. sniffing ini juga merbahaya kerana mereka akan memperoleh maklumat akaun facebook, twitter anda malah maklumat bank juga. berhati2 ketika menggunakan wifi awam.

5) elakkan daripada download software yang merapu. ini bagi mengelakkan anda daripada terkena RAT dan juga keylogger..

6) setkan no phone anda sebagai security tambahan pada facebook. setiap kali anda log in ke facebook, 1 sms tanpa charge akan dihantar ke handset anda menunjukkan anda telah login kedalam facebook

7) jika online di CC restat PC sebelom digunakan dan selepas di gunakan.

2 Comments: