Wednesday 26 October 2011

Punca orang malas singgah blog kita (2)


Jika dalam post yang sebelum ini "Punca orang malas singgah blog kita (1)" adam dah ceritakan tentang keburukkan muzik, kali ini adam akan ceritakan yang lain pula.


Bahasa
Bahasa jiwa bangsa - slogan yang diperdengarkan kepada kita. Adam pun tak pasti betul atau tidak. jika adam salah tulis slogan tu tegurlah ok.


back to point. setiap penulisan yang anda tulis perlulah difahami oleh pembaca semua. anda tidak perlu menulis bahasa melayu baku atau full english. cuba tulis dalam keadaan formal atau jika mungkin anda seorang yang kasar anda mungkin terbiasa dengan bahasa yang kasar.


tidak salah jika anda menulis dalam bahasa kasar contohnya "gua,lu" , "aku, hang"  apa semua tu. boleh je kalau nak guna. tak ada siapa pun nak larang.


yang tidak bestnya adalah jika, korang gunakan bahasa kasar itu untuk mengata orang. mengutuk blogger2 atau rakan2 anda. tak enak didengar lah. contoh jika korang buat meseg diable right click , cuba tulis meseg tu "maaf dilarang copy & paste" or mungkin " maaflah, mama saya tak bagi awak copy" ni tidak, ada ke patut dia tulis "Oi bodo! ko nak copy apa sial..p blah" and satu lagi "binatang punya orang suka hati je nak copy". sakit hati tak?


memang kita anda tekan right click tetapi tak bermaksud kita nak copy entry dia kan? kalau entry tulis benda yang berinformasi apa salahnya jika dikongsi atas keizinian kan? ini tulis pasal mengata orang lepas tu bahasa indah je kan..


so, anda fikirlah jika blog anda mungkin mempunyai sesuatu yang boleh menyinggung hati pengunjung, better anda ubahnya sebelum kehilangan pengunjung ^^


Budi bahasa budaya kita. bahasa menunjukkan bangsa

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License. kalau dah baca tu, ringan-ringankanlah tangan anda untuk like page ADAM ok..
Make Your Own Gifts Here




5 Comments:

  1. Inpo yg bgus..aq xtau ayat aq menyingung prasaan pmbace ke x?hrap2 x la..huhu

    ReplyDelete
  2. yalah kan.. akak terperasan ramai blogger suka guna ayat yang agak2 kasar

    ReplyDelete
  3. betul2...sangat2 xske...lgpon ct tekan bukn nk copy, ct nk bukak kat new tab...x pasai2 kena mrh..huhu

    ReplyDelete