Wednesday 15 June 2011

Sedikit tips berguna untuk blogger..

terus terang aku cakap, aku bukanlah seorang blogger yang berpengalaman, tetapi aku ada pandangan aku yang aku nak cerita dan pesan kepada blogger2.. aku banyak terjah blog orang dan pelbagai jenis blog yang aku jumpa.. so dari situ aku belajar sesuatu taw..


1. Button & kotak Follower..
hampir separuh daripada blog yang aku masuk meletakkan kotak follower mereka di bawah.. pekara ini akan menyusahkan buat mereka yang nak follow blog korang..seeloknya korang letak di atas atau letak berhampiran dengan kotak shout kerana senang mereka nak tinggalkan link dalam blog korang nanti..lebih bagus kalau korang guna button follow + dashboard tu.. kalau nak tutor itu korang usha kat http://www.lyssasecret.com/


2. Blog berat
aku terus terang aku tak kan masuk kalau sesebuah blog itu terlalu berat dan mengambil masa yang lama untuk loading.. buang masa.. korang boleh timbang berat blog korang kat http://abgteror.blogspot.com/

3. Terlalu banyak gambar & widget
elakkan dari pasang widget yang terlalu banyak.. ini akan buatkan blog korang lagi serabut dan kadang2 susah nak baca kandungan blog anda..bagi blogger2 baru mereka mesti akan obses untuk pasang pelbagai widget..[aku pun macam tu dulu]..^^


4. U follow 1 follow
pekara ini sebenarnya dah lumrah.. semua orang nak follower ramai..entah apa yang best kalau follower ramai.. kalau follower ramai tapi blog entah apa-apa baik tak payah kan..ada segelintir blogger yang gemar hantar pada shoutbox "hye, follow me & i will follow back".. tak payah nak tulis macam tu.. biar orang rela follow blog korang..


so, ini sahaja tips dari aku.. jika ada lagi aku akan update kan....


Post License @ adamfikri.co.cc. [click to see license]

1 Comments:

  1. memang tips berguna..memang pelangi pun tak berapa suka dengan kes nom 4 tu.. rasa rimas bila dipaksa untuk follow...menci auwwww

    ReplyDelete