Wednesday 27 March 2013

Cara Menghantar Email



Panduan menghantar dokumen melalui email | Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Untuk pengetahuan anda admin terpaksa stop untuk kongsi maklumat pasal artis kerana terdapat masalah tertentu. walaubagaimana pun admin akan kongsikan cara untuk hantar maklumat melalui email.

Sebagai contoh, anda ada satu file document (microsoft word) yang perlu di emelkan kepada bos anda, leturer or sesiapa sahaja. Dan anda tidak tahu caranya.

Step 1.
Log in dahulu akaun email anda. (Yahoo, hotmail, Gmail, Rocketmail & etc)

Step 2.
Apabila selesai sahaja log in email anda, cari butang compose , dan ada akan di hala kan kepada ruangan yang mengandungi “To”, “subjek”, dan satu ruangan besar untuk menaip.

Step 3.
Diruangan “to” anda letakkan alamat email penerima, sebagai contoh “mafhardstyle@gmail.com‘”
Manakala diruangan “subject” anda letakkan Tajuk dokumen anda contoh “Surat cadangan”

Step 4.
Seterusnya, klik pada butang “Attach a File”. Anda akan lihat satu pop up & pilih file yang anda ingin hantarkan tersebut dan kemudian klik “open”

Step 5.
Tuliskan ucapan ringkas atau memo ringkas pada ruangan bawah tersebut. Setelah semuanya selesai klik butang “Send” dan tahniah anda baru sahaja selesaikan kerja anda .

Sekiranya anda kurang faham dengan penjelasan di atas anda boleh rujuk gambar seperti di atas. Sebarang masalah anda boleh bertanya terus kepada admin melalui facebook [click] or terus kepada twitter admin [@adamsahaja]

0 Comments

Post a Comment