Friday 15 July 2011

Tips penulisan entri untuk blog

entri ini adam buatkan khas untuk "kawan" adam yang baru berjinak-jinak dalam dunia blog ni. sebenarnya adam yang ajak dia untuk berblog ni ^^. jadi, adam nak bagi semangat & sokongan dekat "kawan" adam yang sorang ni iaitu NURUL ASYIKIN .


untuk menaip sesuatu entri sebenarnya tak susah. ramai yang kata diorang tak tahu nak tulis apa. ada yang tak ada idea sampai post wordless isnin sampai ahad ^^.. setiap hari wordless...


1. buat entri yang memberikan info
ada yang buat entri tentang perbuatan harian mereka. sebenarnya tak salah. tapi kalau selalu orang pun bosan nak baca. cuba post entri yang meberikan info , contoh tutorial, tips or apa2 sahaja pekara yang menarik dan mendatangkan keuntungan pada orang lain.


2. elakkan dari copy entry orang lain
masalah ini sebenarnya tidak asing lagi dalam dunia blogger. ada yang mengambil jalan mudah dengan copy & paste. bila dah tak ada ide copy & paste je la. adam pun pernah buat juga, tetapi dulu lah masa mula2 berjinak-jinak dengan blog ini. sekarang ini, Alhamdulillah lah dah tak ada copy & paste dah. semua hasil tulisan sendiri. kalau pun kita nak kongsikan maklumat yang kita dapat, cuba tulis dalam bentuk tulisan kita dan letakkan backlink pada post yang kita rujuk itu. 


3. Bahasa yang sedap di baca
kalau dah nama nak tulis entri tu jangan lah buat bahasa rempit atau bahasa SMS . orang bukan suka baca pun orang lagi benci. tak percaya korang boleh tanya blogger2 lama. cuba tengok video Anwar Hadi, dia pun ada sentuh pasal bahasa ni..


so, bersambung dalam entri seterusnya nanti. kalau tulis panjang-panjang orang bosan nak baca..

10 Comments:

  1. rase mcm dpt tips jawap exam..huhu..bagus2 :D

    ReplyDelete
  2. kawan ke girlfren.. lalaala macam nak jawab exam la pulak..hehe

    ReplyDelete
  3. ehhe! macam skewa jawapan ye? bagus2!! kena amik perhatian ni.. tQ share =)

    ReplyDelete
  4. tips bagus .. hehe cuma dah tak banyak masa nak update .. sedih ^^

    ReplyDelete
  5. oowwhhhh... awek nih laaa.. hehehehe.... lalalallala..

    paham2 jer lah... kikikiki

    ReplyDelete
  6. kawan ye? sampai buat entry tips untuk kawan ni. istimewa sungguh ya? hehe. eh btw, thanks for the tips. boleh apply ni, almaklum lah kami pun blogger baru juga ;)

    Kau Jantung Hati
    Awak Curang. Semua Salah Saya

    ReplyDelete